PUSAT TERNAKAN MINI KAMBING BOER!! (4)





PUSAT TERNAKAN MINI KAMBING BOER!! (3)





PUSAT TERNAKAN MINI KAMBING BOER!! (2)





PUSAT TERNAKAN MINI KAMBING BOER!! (1)





Kambing boer!! Kambing Boer!! Kambing Boer!!

Gambar Kambing di Rembau…Pusat Ternakan Mini Kambing Boer!!





Silala menjamu mata gambar kambing saya yang diambil pada 26/01/08…..InsyaALLAH saya akan saya jadikan pusat ternakan mini kambing boer…layan!!!

PETUA ORANG DULU-DULU

Assalammualaikum dan salam sejahtera…

Petua orang tua-tua…kalau kambing sakit,

1) CIRIT-BIRIT
Bagi makan daun jambu batu….atau bagi makan buah ciku yang muda…tapi kenala hancurkan dulu buah ciku…takut tercekik plak nanti…lagi satu jangan lupa bersihkan kotoran/najis pada kambing yang terkena cirit untuk mengelakkan penyakit kulit…

2) KEMBONG
Mengikut kata beberapa orang pakar…chewah…air asam jawa atau air halia diberi minum pada kambing yang mempunyai masalah tersebut..

3) URI MELEKAT
Yang ni biasanya penternak akan gantung botol atau batu pada uri yang terkeluar tu…simple kan??

4) KUTU
Mandikan kambing dengan shampoo rejoice…hehehe…eh..mandikan dengan air garam…atau macam yang saya kata pada artikel sebelum ni…gosokkan abu kayu api pada badan kambing…abu kayu ni cubala pada rambut anda yang ade masalah kutu…mungkin mujarab juga…gurau jek…

5) KURAP
Kambing yang terkena kurap…ambil belerang, minyak masak dan sedikit minyak tanah…campur dan masak sehingga belerang tu cair…dah sejuk sapukan pada kulit kambing yang kurap…PERINGATAN! sekiranya di sapu semasa minyak tengah panas…kemungkinan dengan tangan anda akan berkurap..hehehe. Kalu malas nak sapu benda ni…anda boleh menggarukan sendiri badan kambing yang terkena kurap sehingga kambing tersebut suruh berhenti…hehehe…

Okla…itu aje yang saya nak kongsikan kali ni…bukan ape…sekarang ni ubat moden dah mahal…melampau plak tu harga dia…so sebagai alternatif tak salah kita gunakan ubat tradisional…ambil lah yang baik sebagai ilmu pengetahuan…yang saya melawak tu sebab nak hilangkan kebosanan…hehehe…jumpa lagi!

Setahun Sudah Berlalu..Februari Muncul Kembali…

Kambing ni suka melepak atas abu bahan bakar…selepas saya selidik rupanya abu ni dapat mengelakkan kambing terkena kutu….

Ternakan yang menunggu masa untuk meletup!! Sebab memasing dah bunting.

Walaupun dia lepak atas abu…bulu kambing ni tetap bersih dan licin..(macam iklan pencuci muka plak)

Salam ternak semua…chewah…tajuk kali ni macam sedih je…sebenarnya masa tulis blog ni kebetulan bukak lagu Alleycats…tu yang layan sekejap tu…ok…apa nak cerita kali ni? Pertama sekali sila lihat gambar di atas…gambar dari kandang saya di Rembau…kandang yang akan saya jadikan pusat ternakan boer di Rembau…nak lawan projek kerajaan yang kat tepi jalan tu…takpe…dia ade modal besar…saya modal kecik…tak jadik masalah…pelan-pelan kayuh…
Cuti hari tu ke mana? Saya balik JB…jumpa mak dan ayah la…ok..ada jumpa 2 orang penternak di Layang-layang dan sedenak…abg jamil dan bro ijal…tima kasih sebab sudi turunkan ilmu ternakan pada saya..lepas tu saya ke Melaka…kebetulan..berjumpa seorang usahawan tani…yang betul-betul dikatakan usahawan!! Kenapa? Sebab…bro man..(nama betul bro othman) dari ayer molek, melaka…mengusahakan pelbagai jenis bidang pertanian…seorang bekas graduan UiTM…tinggalkan kerjaya sebagai chef di hotel yang selesa…menjalankan projek penanaman kelapa, belimbing, buah salak, buah limau, sayur-sayuran dan akhir sekali…semestinya ternakan kambing…tak silap saya beliau ade 3 orang pekerja yang membantu urusan seharian…dengan kandang kambing yang tak seberapa..beliau menegaskan bahawa pulangan yang diterima amat memuaskan…syabas bro othman!!! (nanti bleh makan kurma daging kambing lagi)…macam mana dengan kita yang ade kandang macam istana…kekadang tu harga kandang melebihi harga kambing yang ada di dalamnya..fikir-fikirkanlah..

Disini saya ingin memberitahu…kecantikan kandang atau kecanggihan kandang bukan ukuran kejayaan ternakan kambing…buat permulaan…binalah kandang ikut kemampuan…ikut saiz poket sendiri…tak perlu menagih simpati memohon pinjaman sana-sini sedangkan hasilnya belum pasti….bila dah buat pinjaman beribu-ribu…adakah kita mempunyai ilmu dan pengalaman yang cukup untuk mentadbir kandang kambing tu nanti?? Tepuk dada tanyala selera…jangan sebab ramai orang yang buat..kita pun terpengaruh nak buat…belajar dulu selok-belok ternakan…belajar dulu cara nak cebok kambing kalau kena cirit-birit..belajar dulu cara nak pegang kambing dengan betul..belajar dulu cara nak buang ulat kat badan kambing kalu kena puru…belajar dulu perah susu kambing…kalu nak pegang pun takut…hentikan ajela niat nak memulakan ternakan ni (ini pengalaman sebenar)…baik buat projek tanaman cendawan ke..tanam bunga okid ke..(mungkin lebih bersih)

Saya bukan nak lemahkan semangat rakan-rakan yang masih baru atau yang telah lama…sebaliknya jadikanla kata-kata saya ni sebagai pembakar semangat untuk teruskan projek kambing seperti yang telah dirancang…kalau perlukan pertolongan…jangan segan untuk bertanya…saya akan cuba membantu sedaya mungkin walaupun dulu ada di kalangan penternak yang tak suka dengan kehadiran saya…ade juga yang memandang rendah penternak baru seperti saya…biarla benda tu berlaku pada saya sahaja…kehadiran saya dalam dunia ternakan ni bukan semata-mata mencari keuntungan sahaja…apa salahnya kita lebarkan rangkaian persahabatan kita…InsyaAllah…Jumpa lagi.

KAMBING PANGGANG…KAMBING GOLEK..JANGAN TERGOLEK DAH..

Panggang Kambing/Kambing Panggang…memana pun bolehla…
(spit-roasted or oven-roasted lamb)

The quantities suggested here for the marinade will be sufficient fora lamb leg or shoulder or about 16 good-sized lamb chops.

2 cups tamarind water
3 tsp brown sugar
1 tsp chili powder
2 tsp salt
1 tsp ground coriander

Marinate the meat for at least 5 hours, or overnight, turning itseveral times. Just before you are ready to start cooking, preparea sauce with the following ingredients:

2 tbsp lemon or lime juice
4 cloves garlic, crushed
3 tbsp dark soy sauce
1 tbsp sate powder or ground roast peanuts (optional)
1/2 tsp ground ginger
1 tbsp olive oil or melted butter.

The traditional way to cook the meat is to grill it on a spit overa charcoal fire, which takes a long time if you are grilling thewhole sheep in one piece. There is no reason, though, why a legor shoulder should not be spitted over charcoal in a barbecue.When the meat is half-cooked, score it deeply with a knife, brushit well with the sauce, and continue cooking until the meat istender. The whole process is likely to take up to 2 hours.

There is, of course, an easier, less picturesque method, whichgives just as good results. Preheat your oven to 350F and roastthe lamb for 80 minutes (less if you are using chops). Score thejoint deeply, brush it with the sauce and grill it, turning it overand brushing it with sauce several times. When the meat is nicelybrowned all over, it is ready to serve.NOTE: To make tamarind water, soak 1 tbsp dried tamarind in 3 tbsphot water. Strain. Substitute lemon or lime juice.

Source from…http://www.joycesfinecooking.com/Recipes6/panggang_kambing.htm

RESEPI BERYANI KAMBING…SEDAP WOO..

Lamb briyani rice (Briyani kambing)

Ingredients:40g onions6g pandan leaves (screwpine)70g vanaspati (vegetable ghee)small cinnamon stick1 star anise5g young ginger5g garlic1/4 tsp fennel seeds (jintan manis)1.5 litres water900g rice240g trimmed lamb rack1 tsp turmeric powder1/2 tsp black peppercorns18g saltpinch of saffron1 1/2 tsp water66g milk15g spring onions15g Chinese celery93g tomatoes21g carrots
Method:

1. Peel and slice onions. Wash and fold pandan leaves.
2. Heat vegetable ghee and saute cinnamon and star anise. Add sliced onions.
3. Peel and chop garlic and ginger. Add to vegetable ghee and continue frying. Add pandan leaves and stir well until the garlic is golden brown.
4. Add fennel seeds. Fill up with water and bring to boil.
5. Wash rice well.
6. Slice lamb into equal chops. Marinate lamb with turmeric powder and pepper.
7. Add rice to the water, add lamb chops and salt and mix well.
8. Bring to the boil and reduce heat. Let it simmer while covered over low heat until rice is almost cooked.
9. Dissolve saffron in water. Just before rice is cooked, add saffron and milk and mix well.
10. Wash and slice spring onions and celery into 5cm sticks. Wash and cut tomato into wedges. Peel and cut carrot julienne. Add all vegetables to the rice.
11. Stir well and serve immediately.

Source from…
http://www.nst.com.my/blogs/Ramadan/lamb-briyani-rice-briyani-kambing

TAHUN BARU…KERJA KENA LEBIH!!!

Assalammualaikum dan selamat sejahtera….

Penat…itu aje yang boleh saya cakap…bulan ni..bila buat promosi lebih sikit dalam internet…ramai juga yang menelefon..bertanya harga..tanya kambing ape…tanya saya dah kawin belum..eh silap..tanya kambing yang dijual dah penah kawin ke belum…macam-macam la…terima kasih pada abg. pawie, abg azam, bro faisal, abg shahrul, haji sidek, mr mahed, mr rajah, kak lis..memacam lagi la…(sori kalu saya terlupa nak letak nama)..ade yang saya bawa ke kandang…ade yang belanja saya minum…terima kasih bebanyak…tak beli kambing tak ape…janji silaturrahim dapat dihubungkan antara penternak…dari sini barula kita boleh sama-sama berjaya bila memasing sesama tolong-menolong…tak kira bangsa dan agama…syabas rakyat Malaysia!!! Ade satu lagi penternak bangsa cina dari Banting…lupa la dia punya nama…soli aaa….

macam mana dengan harga makanan kambing?? Ade naik ke? Saya dengar sekarang di Serting penternak kecil macam saya dah tak bleh amik direct pellet biopalma. Kesian kan penternak macam saya ni…xpe…sekarang saya sedang memproses silaj sendiri…lepas ni…katakan selamat tinggal pada pellet yang mahal…hehehe…dan pastinya saya akan berkongsi ramuan dan ilmu tersebut dengan semua penternak….PERCUMA..(pengeras teh tarik secawan jadikla)

Kambing semua sihat? Hehehe…kambing yang tiba dari Indonesia dan Australia laku macam goreng pisang…tapi kita perasan tak?? Mana peginya kambing-kambing ni semua? Ade kita jumpa kat pasar tak? Takde kan…kambing ni semua akan ghaib sebaik saje tiba di Malaysia…hehehe…bagus…adekah ini maknanya bekalan kambing masih tidak mencukupi? Adakah semua penternak ni buat baka je…dan mungkin satu hari nanti di Malaysia kita ade lambakan kambing boer? Tak mustahil…dan tak mustahil kita pula akan mengeksport kambing boer ke negara luar….InsyaALLAH…Jumpa lagi…berhati-hati di jalanraya!!!