Tahun Baru Azam Baru

Assalammualaikum dan selamat sejahtera…

Apa khabar semua? saya harap semuanya sihat…tak kirala penternak atau bukan penternak…nak cerita kambing sikit…minggu lepas saya balik kampung…tengok perkembangan kambing saya…Alhamdulillah…ada seorang penternak lama pun terperanjat dengan saiz kambing saya…gemuk-gemuk belaka…pandai pakcik awak bela…itula yang diaorang bagitau…dari pengamatan saya sendiri pun…saiz kambing saya dah melebihi kambing fullblood dari afrika..padahal..kambing saya cuma cross je…kelas F4 dan F3. Syukur ke hadrat Ilahi…anak kambing mungkin akan lahir lagi dijangka pertengahan januari 2008 atau awal februari…adala lebih kurang 8 ekor yang bunting…semua tengah tunggu masa dan buat masa ni saya sedang kelam-kabut untuk menyiapkan bilik-bilik untuk kambing-kambing ni…

Apa rancangan saya 2008? Saya nak teruskan usaha saya yang tak tercapai pada 2007…antaranya nak ternak ikan keli…nak siapkan projek kandang saya 24×90 kaki..itu semua tertangguh…satu sebabnya saya selidik ternakan keli ni selama 3 bulan…dan saya dapati syarikat yang offer penternakan tu tak bebetul memberi support pada penternak…kompeni tersebut juga merupakan kompeni baru dan saya fikir mereka perlu lebih banyak lagi lakukan homework…ada projek keli di rembau secara sendirian berhad…itu yang saya nampak lebih tersusun…pasal kandang tu biasala…kalu duit cukup..dah lama siap dah…ini nak harap duit gaji je…hehehe….bonus pun belum tentu dapat…tapi…projek tu tetap saya teruskan…biar makan 5-6 bulan sekalipun…janji saya puashati…semuanya guna duit sendiri…guna titik peluh sendiri…doakanlah kejayaan saya.

Banyak juga sahabat penternak yang menelefon saya bertanya berkenaan ternakan kambing…ada yang nak bela lembu…bela keli..lintah…haruan…semuanyalah berkaitan pertanian…apa yang boleh saya katakan ialah…SYABAS!! Kebanyakan bangsa saya dah mula sedar..dah mula malas nak makan gaji…nak berniaga sendiri…bagus….saya akan membantu kalian semua selagi yang saya termampu…sampai ada yang nak beri saya upah sebab banyak memberi info pada dia…tapi saya menolak…bukan saya menolak rezeki…saya cuma ingin membantu…ikhlas..mungkin hari ini hari anda…esok belum tentu lagi…saya akan cuba berkongsi pengalaman saya dalam ternakan ini agar dapat dimanfaat bersama…terima kasih pada sahabat yang menelefon…terutamanya sdr sulaiman dari kota tinggi, sdr idris dari kuala pilah (keje di KL), sdr irma dan sdri rin dari cheras, sdr kamaruzzaman dari kl, abg yatim dari tampin, abg jamil dari sedenak, johor, kak sarah di pulau meranti, sham di upm,…dan yg terbaru..sdr faisal dari sepang..InsyaALLAH…saya akan cuba sedaya upaya saya membantu anda semua…(maaf kalau ada nama yang lupa saya nak sebutkan)

Okla…rasanya dah panjang sangat ni…nanti saya update lagi…nak kongsi satu petua…kalau kambing mengalami kurap (ada tanda putih di bahagian badan atau muka)..jangan panik!! hehehe…beli belerang dalam rm3.00…balik rumah…campurkan dengan minyak masak dan masak selama lebih kurang 15 min…lepas tu…setelah sejuk…lumurkan pada bahagian kambing yang dijangkiti penyakit kulit @ kurap…InsyaALLAH…kambing saya dah baik dari jangkitan penyakit kulit ni…belerang yang bercampur minyak yang lebih tu bolehlah disimpan dalam botol untuk kegunaan hari kemudian…Jumpa lagi…

%d bloggers like this: