SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Assalamualaikum dan salam ternak….

Semalam saya pergi Serting…pergi kilang FELDA sebab beli pellet kambing…dalam kegembiraan nak sambut syawal…tersentak jugala bila harga pellet biopalma fidlot naik sebanyak rm7.00 jadik rm30 selepas 15/10/2007…ape benda nih??? kata ada subsidi dari kerajaan?? kata nak membantu penternak-penternak?? apa jadik dengan penternak macam saya ni??? projek ternakan kambing yang diusahakan secara kecil-kecilan…tanpa suntikan modal mana-mana…macam mana nak bertahan?? ntahlah…inilah akibatnya bila permintaan melebihi penawaran…bila isu ternakan kambing ni menjadi panas…mulalah masing-masing mengambil kesempatan…masing-masing nak mengaut keuntungan atau lebih senang cakap lagi mencekik darah penternak-penternak…..

Apa jadi bila projek ternakan kambing menjadi terbantut? Projek kambing separuh jalan?? nanti pelbagai alasan diberi…kata penternak tak pandai bela kambingla…sepatutnya bila kita nak kurangkan kadar import daging kambing dari negara luar…sepatutnya kerajaan membantu penternak-penternak ni….penternak macam saya ni….saya bukan hanya mengharapkan subsidi…kalu saya menunggu subsidi…sampai sekarang pun ntah tak nampak lagi bayang kambing….inisiatif dah saya buat…permulaan projek dibuat tanpa bantuan mana-mana…tapi bila harga pellet naik…ubat-ubatan pun naik…kayu naik…semua naik…macam mana dengan sahabat kita di luar sana yang baru memasang impian nak memulakan projek kambing ni???

Subsidi?? ntahla…kalaulah saya berada di Kelantan…rasanya bagus kot sebab JPH sana menghadiahkan 5 ekor kambing pada setiap peserta yang selesai menjalani kursus penternakan kat sana…macam mana dengan JPH lain??? Ada berani buat macam tu?? Ini balik-balik orang yang sama je terima itu-ini…sepatutnya yang dah terima bantuan tu dipantau…sekurang-kurangnya dalam masa 5 tahun dia takleh mintak apa-apa bantuan…sebab nak bagi peluang kat orang lain…ni bebalik muka tu gak yang dapat pinjaman…hishh…apa hukumnya makan hak orang tu ek??

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI dan MAAF ZAHIR BATIN. Apa yang saya melalut hari ni ntah…ni semua sebab pellet naik harga la…lantakla…selagi saya boleh bertahan…selagi saya boleh berdikari…selagi itu saya akn teruskan projek renakan kambing ni…selamat raya semua…BERHATI_HATI KETIKA DI JALANRAYA!!

Advertisements

Selamat Hari Lahir Pakcik!!

Awal bulan September yang lepas…balik dari beli pellet kambing di Kuala Pilah..saya terus beli kek sebab nak sambut birthday pakcik saya ni…ala dia ni yang menjaga kambing-kambing saya tu…hati pekerja kena ambik la…baru orang tu seronok bekerja…hehehe…okla…malas nak cakap banyak…tengok gambar lagi best…

p1000732.JPG

 p1000733.JPG

p1000736.JPG

p1000737.JPG

Persiapan Menjelang Aidilfitri

Salam ternak semua…

Rasanya dah lama saya tak menulis di wordpress ni…alasan yang biasa…sibuk…lagi pulak bulan Ramadan ni..malam tak sempat nak bukak laptop…terawih la katakan…tapi itu bukan alasan untuk terus melupakan ternakan kambing yang diusahakan…

Kambing saya? Alhamdulillah…semuanya sihat dan gemuk belaka…minggu lepas…saya balik kampung…apa lagi meninjau projek ternakan kambing saya tu la…rasanya dah nak dekat 3 minggu tak balik kampung…sejak mulanya Ramadan…terperanjat…kambing saya semua gemuk..bulu berkilat…aktif…syukur pada ALLAH…anak kambing? Seronoknya tengok anak kambing melompat-lompat..aktif..ikut ibu dia cari makan di kawasan ragut..seronok tengok..nampak la jugak hasil dia setelah berhempas-pulas 8-9 bulan..

Ada satu projek ternakan yang di beritahu oleh pakcik saya…ternakan kambing secara bawah..maksudnya tiada kandang…telah berlaku kematian kambing berjumlah lebih kurang 12 ekor…dah dekat rm10 ribu…banyak tu..tapi takpela…projek diaorang besar kot…ada dalam 150 ekor agaknya..kalu saya ni cuma 20-30 ekor…kalu mati 12 ekor..dah tinggal sikit..mmm..takut plak nak buat projek ternakan kambing tanpa kandang ni…takpe..nanti saya belajar lagi pandai-pandai…

WordPress saya ni? Alhamdulillah…ramai juga rakan-rakan ternak yang lama dan baru yang datang…terima kasih. Dapat jugala kita sama-sama berkongsi ilmu…semoga hubungan persahabatan ni terus berkekalan..

Nak tengok gambar ke? Ok..post yang seterusnya…saya akan hanya masukkan gambar kambing saya aje…selamat menjamu mata….selamat puasa!!