Merawat Kambing Patah Kaki

Salam Ternak semua…di sini saya ingin berkongsi pengalaman merawat kambing yang patah kaki…dalam ternakan ni kita tak boleh lari dari pelbagai masalah penyakit atau masalah kesihatan binatang ternakan…

Bila dapat tahu je kambing saya patah kaki…saya jadi panik…maklumla..penternak setahun jagung…hehehe…tapi bila pakcik saya keluarkan sedikit ilmu perubatan tradisional dia..Alhamdulillah…kambing tersebut sihat semula…Ok…daun yang digunakan ialah..daun tembaga suasa…cara-caranya…chewah…hehehe…ok…ambil 3-4 helai daun tembaga suasa (gambar seperti di bawah)..layukan dengan api…lepastu terus ikat dengan kain pada tempat yang patah…InsyaALLAH…seminggu lebih je dah ok…kalu ikut pengalaman kambing saya…..kata pakcik saya lagi…daun tersebut pun boleh digunakan pada orang yang patah…hehehe…kebetulan anak dia pun patah kaki…mungkin lepas bukak simen…dia kan letak daun ni kot…okla..jumpa lagi nanti…

p1000728.jpg p1000729.jpg p1000730.jpg p1000731.jpg

Inilah rupanya pokok daun tembaga suasa….pokok ni jumpa kat tengah hutan…pakcik saya kata jarang jumpa pokok ni…mungkin dah rezeki saya kot…Terima Kasih ALLAH!!

Gambar Kambing Di Kandang Saya 2/9/2007

p1000724.jpgp1000720.jpgp1000715.jpgp1000714.jpgp1000712.jpgp1000710.jpg

Assalammualaikum…dan salam sejahtera….hari cuti merdeka yang lepas…saya abiskan masa dengan menjaga/merawat kambing…bersihkan kandang…sekarang ni pun musim hujan…so tak dapat la kambing saya ni turun untuk meragut di keliling kawasan kandang…nampaknya macam 4 ekor yang dah bunting..mudah-mudahan kembar la anak kambing yang keluar nanti..amin.

Minggu ni saya akan ke kuala pilah…pergi beli pellet kambing kat kilang FELDA…minggu depan dah puasa kan? Tapi kambing ni x puasa…hehehe…so kos makanan dia tetap berjalan macam biasa…jangan Tuan kambing yang X puasa dahla…hehehe…InsyaALLAH…Ramadhan…aku x sabar menunggu ketibaanmu…jumpa lagi.