Cabaran Penternakan Cabaran Penternak

Sejak malam tadi…saya banyak surf internet…cari maklumat pasal kambing…penjagaan..macam mana penternak terdahulu atau ‘otai kambing’ ni manage kandang, marketing, ramai juga yang ade blog…hehehe…penternak moden la katakan…syabas…IT pun kena ikut peredaran dia gak…jangan kata nanti kita ketinggalan…asyik duk dalam kandang kambing aje…teruskan usaha anda!!

Tapi ade yang saya perhatikan…bila cakap macam gunung nak runtuh..tapi sebenarnya habuk pun takde….macam-macam jenis manusia pun ade kan…ada tu baru je nak bersihkan tapak buat kandang…berlagak macam dah 10 tahun dalam bidang penternakan….ada juga yang pantang kena tegur….nak melenting aje…..kononnya dia yang paling hebat dalam menternak kambing ni….ade yang baru kenal pengimport…macam dia plak pengimport…kekadang tu kita terlupa bahawa segala nikmat yang kita perolehi adalah daripada ALLAH…..kita semua cuma hamba yang lemah…kalau nak bandingkan ilmu tu….hanya setitik dari lautan….sepatutnya kita ikut resmi padi…semakin tunduk..semakin berisi….sentiasa merendah diri dan tidak sombong atau angkuh….

Ada yang mengalu-alukan kedatangan anda ke kandang mereka…ada juga yang pilih bulu..Ada juga yang punya modal…tapi tak tahu nak buat apa…(jangan sampai kena kencing dahla)…sekarang macam-macam cara orang buat nak dapatkan duit….ade yang ada tanah…modal takde…ada yang punya minat dan semangat yang tinggi…tapi modal takde…boleh katakan macam-macam la….

Tapi saya percaya…setiap kekusutan atau masalah…mesti ade penyelesaian…setiap penyakit mesti ada ubatnya…dan saya ingin mengucapkan syukur kepada-Mu YA ALLAH….terima kasih atas segala yang aku perolehi…terima kasih kerana membantu hamba-Mu ini dalam melaksanakan tugas harian sebagai khalifah di muka bumi ini….terima kasih atas kemajuan projek ini…terima kasih segalanya….THANK YOU ALLAH!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: