SELAMAT TAHUN BARU 2009-MELANGKAH KE HADAPAN

Assalammualaikum dan selamat sejahtera,

Masih belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat menyambut tahun baru 2009…harapan semoga semuanya dilindungi dan dirahmati oleh ALLAH S.W.T. Maaf kerana sudah lama tidak update wordpress ini. Untuk pengetahuan semua, aktiviti ternakan kambing saya berjalan dengan begitu lancar dan diharap pada tahun 2009 ini kami akan terus melangkah ke hadapan. InsyaALLAH. Untuk mengetahui segala perkembangan terbaru mengenai projek saya, sila melawat ke:

http://aminagrotech.blogspot.com/

PROJEK TERNAKAN MAMPU MILIK RAKYAT MALAYSIA

http://dekebun.blogspot.com/

PROJEK TERNAKAN MINI JUTAWAN-SATU LAGI PROJEK USAHASAMA ANTARA AMINAGROTECH DAN DE KEBUN SDN. BHD.

Terima kasih atas sokongan anda semua. Jumpa lagi. Jaga diri.

SISTEM PAWAH..JANGAN BERPALING TADAH..SUDAH!

Assalammualaikum dan selamat sejahtera…

Apa khabar sahabat semua yang masih setia membuka blog saya yang tak seberapa ni…hehehe…nak cite sikit je..pasal gaya penulisan saya ni kekadang bila saya terbaca blog lain…macam sama je pengenalan dia…gaya dia susun ayat pun macam sama jek…kebetulan agaknya…

Oklah…biarlah dia nak tiru ke nak ape ke..janji sesama boleh berjaya!! Pertama sekali nak ucap terima kasih kepada sahabat yang menelefon bertanya mengenai kambing..samaada nak beli, nak belajar, nak datang melawat…nak belanja je belum ade…hehehe…bro amir, bro amri, mr siva, Tuan Abdullah, Tuan Omar, bro rosli, bro am, Mr sara, Hj Kifli, Cik Yati, Mr Rama..abg ibrahim..abg din..sori kalau terlupa nak letak nama..Terima kasih sekali lagi kerana meletakkan kepercayaan kepada kami untuk membeli baka kambing kami ataupun berkongsi maklumat mengenai ternakan…harapan semoga anda semua juga berjaya..kalau saya boleh..kenapa tidak anda semua???

Sistem Pawah?? Ramai juga yang bertanya pada saya samaada menawarkan sistem pawah atau contract farming ni…bukan saya tak mahu…saya merasakan masih belum layak untuk menjadi
sifu atau belum layak untuk menawarkan kepada public sistem tersebut. Dengan prasarana yang belum lengkap..dan lebih utamanya ialah ilmu berkaitan ternakan ni..saya baru nak masuk 2 tahun dalam bidang ternakan ni…semakin lama saya duduk dalam dunia ternakan ni..rasanya semakin banyak yang saya tak tahu…harapan saya semoga sahabat yang ingin menceburi sistem pawah atau contract farming ni kena pastikan syarikat yang menawarkan khidmat tersebut boleh dipercayai…lebih elok sekiranya syarikat tu sekurang-kurangnya sudah 5-10 tahun dalam bidang ternakan..kalau setakat baru setahun jagung dah sibuk nak menawarkan sistem pawah…sendiri mau ingat la kan…tapi siapa tahu…kekadang dengan sistem pengurusan yang baik..syarikat yang baru juga boleh jadi lebih baik dari yang lama…duit masing-masing..pepandaila guna kepala nak berfikir…hehehe…

Ok..kandang baru saya di Pulau Meranti sudah siap…sedia menanti kehadiran stok-stok kambing yang baru tiba…Alhamdulillah…sekarang ni sambung semula projek menambah kandang di Pusat Ternakan Mini Kambing Boer di Rembau…ntah bila siapnya tu tak tahula..almaklumla kan….tunggu gaji…baru bleh buat sikit…hehehe…nak pilihanraya ni…takde ke wakil rakyat yang berminat nak salurkan bantuan pada Pusat Ternakan Mini Kambing Boer?? Hahaha…jangan haraplakan?? Takpe…walaupun modal saya tak seberapa..sekurang-kurangnya saya tak menagih simpati orang lain…saya nak buktikan yang penternak seperti saya juga boleh hidup tanpa bantuan mereka…kalau saya boleh buat..kenapa anda semua tak boleh??? Sekian..jumpa lagi.

PUSAT TERNAKAN MINI KAMBING BOER!! (4)





PUSAT TERNAKAN MINI KAMBING BOER!! (3)





PUSAT TERNAKAN MINI KAMBING BOER!! (2)





PUSAT TERNAKAN MINI KAMBING BOER!! (1)





Kambing boer!! Kambing Boer!! Kambing Boer!!

Gambar Kambing di Rembau…Pusat Ternakan Mini Kambing Boer!!





Silala menjamu mata gambar kambing saya yang diambil pada 26/01/08…..InsyaALLAH saya akan saya jadikan pusat ternakan mini kambing boer…layan!!!

PETUA ORANG DULU-DULU

Assalammualaikum dan salam sejahtera…

Petua orang tua-tua…kalau kambing sakit,

1) CIRIT-BIRIT
Bagi makan daun jambu batu….atau bagi makan buah ciku yang muda…tapi kenala hancurkan dulu buah ciku…takut tercekik plak nanti…lagi satu jangan lupa bersihkan kotoran/najis pada kambing yang terkena cirit untuk mengelakkan penyakit kulit…

2) KEMBONG
Mengikut kata beberapa orang pakar…chewah…air asam jawa atau air halia diberi minum pada kambing yang mempunyai masalah tersebut..

3) URI MELEKAT
Yang ni biasanya penternak akan gantung botol atau batu pada uri yang terkeluar tu…simple kan??

4) KUTU
Mandikan kambing dengan shampoo rejoice…hehehe…eh..mandikan dengan air garam…atau macam yang saya kata pada artikel sebelum ni…gosokkan abu kayu api pada badan kambing…abu kayu ni cubala pada rambut anda yang ade masalah kutu…mungkin mujarab juga…gurau jek…

5) KURAP
Kambing yang terkena kurap…ambil belerang, minyak masak dan sedikit minyak tanah…campur dan masak sehingga belerang tu cair…dah sejuk sapukan pada kulit kambing yang kurap…PERINGATAN! sekiranya di sapu semasa minyak tengah panas…kemungkinan dengan tangan anda akan berkurap..hehehe. Kalu malas nak sapu benda ni…anda boleh menggarukan sendiri badan kambing yang terkena kurap sehingga kambing tersebut suruh berhenti…hehehe…

Okla…itu aje yang saya nak kongsikan kali ni…bukan ape…sekarang ni ubat moden dah mahal…melampau plak tu harga dia…so sebagai alternatif tak salah kita gunakan ubat tradisional…ambil lah yang baik sebagai ilmu pengetahuan…yang saya melawak tu sebab nak hilangkan kebosanan…hehehe…jumpa lagi!

Setahun Sudah Berlalu..Februari Muncul Kembali…

Kambing ni suka melepak atas abu bahan bakar…selepas saya selidik rupanya abu ni dapat mengelakkan kambing terkena kutu….

Ternakan yang menunggu masa untuk meletup!! Sebab memasing dah bunting.

Walaupun dia lepak atas abu…bulu kambing ni tetap bersih dan licin..(macam iklan pencuci muka plak)

Salam ternak semua…chewah…tajuk kali ni macam sedih je…sebenarnya masa tulis blog ni kebetulan bukak lagu Alleycats…tu yang layan sekejap tu…ok…apa nak cerita kali ni? Pertama sekali sila lihat gambar di atas…gambar dari kandang saya di Rembau…kandang yang akan saya jadikan pusat ternakan boer di Rembau…nak lawan projek kerajaan yang kat tepi jalan tu…takpe…dia ade modal besar…saya modal kecik…tak jadik masalah…pelan-pelan kayuh…
Cuti hari tu ke mana? Saya balik JB…jumpa mak dan ayah la…ok..ada jumpa 2 orang penternak di Layang-layang dan sedenak…abg jamil dan bro ijal…tima kasih sebab sudi turunkan ilmu ternakan pada saya..lepas tu saya ke Melaka…kebetulan..berjumpa seorang usahawan tani…yang betul-betul dikatakan usahawan!! Kenapa? Sebab…bro man..(nama betul bro othman) dari ayer molek, melaka…mengusahakan pelbagai jenis bidang pertanian…seorang bekas graduan UiTM…tinggalkan kerjaya sebagai chef di hotel yang selesa…menjalankan projek penanaman kelapa, belimbing, buah salak, buah limau, sayur-sayuran dan akhir sekali…semestinya ternakan kambing…tak silap saya beliau ade 3 orang pekerja yang membantu urusan seharian…dengan kandang kambing yang tak seberapa..beliau menegaskan bahawa pulangan yang diterima amat memuaskan…syabas bro othman!!! (nanti bleh makan kurma daging kambing lagi)…macam mana dengan kita yang ade kandang macam istana…kekadang tu harga kandang melebihi harga kambing yang ada di dalamnya..fikir-fikirkanlah..

Disini saya ingin memberitahu…kecantikan kandang atau kecanggihan kandang bukan ukuran kejayaan ternakan kambing…buat permulaan…binalah kandang ikut kemampuan…ikut saiz poket sendiri…tak perlu menagih simpati memohon pinjaman sana-sini sedangkan hasilnya belum pasti….bila dah buat pinjaman beribu-ribu…adakah kita mempunyai ilmu dan pengalaman yang cukup untuk mentadbir kandang kambing tu nanti?? Tepuk dada tanyala selera…jangan sebab ramai orang yang buat..kita pun terpengaruh nak buat…belajar dulu selok-belok ternakan…belajar dulu cara nak cebok kambing kalau kena cirit-birit..belajar dulu cara nak pegang kambing dengan betul..belajar dulu cara nak buang ulat kat badan kambing kalu kena puru…belajar dulu perah susu kambing…kalu nak pegang pun takut…hentikan ajela niat nak memulakan ternakan ni (ini pengalaman sebenar)…baik buat projek tanaman cendawan ke..tanam bunga okid ke..(mungkin lebih bersih)

Saya bukan nak lemahkan semangat rakan-rakan yang masih baru atau yang telah lama…sebaliknya jadikanla kata-kata saya ni sebagai pembakar semangat untuk teruskan projek kambing seperti yang telah dirancang…kalau perlukan pertolongan…jangan segan untuk bertanya…saya akan cuba membantu sedaya mungkin walaupun dulu ada di kalangan penternak yang tak suka dengan kehadiran saya…ade juga yang memandang rendah penternak baru seperti saya…biarla benda tu berlaku pada saya sahaja…kehadiran saya dalam dunia ternakan ni bukan semata-mata mencari keuntungan sahaja…apa salahnya kita lebarkan rangkaian persahabatan kita…InsyaAllah…Jumpa lagi.

KAMBING PANGGANG…KAMBING GOLEK..JANGAN TERGOLEK DAH..

Panggang Kambing/Kambing Panggang…memana pun bolehla…
(spit-roasted or oven-roasted lamb)

The quantities suggested here for the marinade will be sufficient fora lamb leg or shoulder or about 16 good-sized lamb chops.

2 cups tamarind water
3 tsp brown sugar
1 tsp chili powder
2 tsp salt
1 tsp ground coriander

Marinate the meat for at least 5 hours, or overnight, turning itseveral times. Just before you are ready to start cooking, preparea sauce with the following ingredients:

2 tbsp lemon or lime juice
4 cloves garlic, crushed
3 tbsp dark soy sauce
1 tbsp sate powder or ground roast peanuts (optional)
1/2 tsp ground ginger
1 tbsp olive oil or melted butter.

The traditional way to cook the meat is to grill it on a spit overa charcoal fire, which takes a long time if you are grilling thewhole sheep in one piece. There is no reason, though, why a legor shoulder should not be spitted over charcoal in a barbecue.When the meat is half-cooked, score it deeply with a knife, brushit well with the sauce, and continue cooking until the meat istender. The whole process is likely to take up to 2 hours.

There is, of course, an easier, less picturesque method, whichgives just as good results. Preheat your oven to 350F and roastthe lamb for 80 minutes (less if you are using chops). Score thejoint deeply, brush it with the sauce and grill it, turning it overand brushing it with sauce several times. When the meat is nicelybrowned all over, it is ready to serve.NOTE: To make tamarind water, soak 1 tbsp dried tamarind in 3 tbsphot water. Strain. Substitute lemon or lime juice.

Source from…http://www.joycesfinecooking.com/Recipes6/panggang_kambing.htm